Zákaznická linka (8-16h): 545 161 111

Havarijní služba: 545 161 545

Často kladené dotazy - Elektřina

Přenosová soustava

Většina vyrobené elektřiny musí být přenesena na velké vzdálenosti. Slouží k tomu přenosová soustava, kterou si můžete představit jako dálniční síť spojující výrobce a odběratele elektrické energie. Tato páteřní síť nás také propojuje s okolními státy. V ČR provozuje tuto síť akciová společnost ČEPS, jejímž jediným akcionářem je Česká republika v zastoupení Ministerstva průmyslu a obchodu. 

Distribuční soustava

Přenos elektřiny na kratší vzdálenosti zajišťuje distribuční soustava, napájená z přenosové soustavy. Přirovnat ji můžeme k silnici, která dopraví elektřinu až do domácnosti. V ČR jsou tři velcí provozovatelé distribuční soustavy: ČEZ Distribuce, EG.D (dříve E.ON), PREdistribuce a dále řada malých lokálních distributorů.

Distributor neboli provozovatel distribuční soustavy vlastní elektrickou soustavu (síť elektrického vedení, podzemních kabelů a dalších zařízení, které elektřinu rozvádí až k vám domů). Řešíte s ním například poruchy a výpadky dodávky elektřiny, instalaci a odečty elektroměru, změnu kapacity hlavního jističe či připojení solárních panelů. Distributora si vybírat nemůžete, protože ten je daný regionálně, tedy podle toho, kde se nachází vaše odběrné místo.

Dodavatel je firma, která na velkoobchodních energetických burzách elektřinu nakupuje. Tu pak prodává svým zákazníkům. Od dodavatele si tedy kupujete elektřinu pro svou domácnost nebo firmu a řešíte s ním například cenu elektřiny, distribuční sazbu, doplňkové služby, smlouvu, fixaci ceny atd. Dodavatele si můžete díky liberalizaci trhu sami vybrat – podle toho, jaká nabídka vás osloví.

Dodavatel poslední instance (DPI) je dodavatel elektřiny, který vám zajistí dodávku energie v případě, že se váš dodavatel dostal do úpadku. Dodavatel poslední instance se vám ozve sám, nemusíte nikam volat ani chodit. Předá vám důležité informace, jako například cenu za dodávku, výši záloh, termín jejich splatnosti a účet, na který platit. Který z dodavatelů to bude, závisí na distribučním území, kde se dané odběrné místo nachází. Přechodem k DPI vám přestává platit smlouva s původním dodavatelem, a to i pokud jste ji uzavřeli na dobu určitou. Od dodavatele poslední instance můžete energie odebírat nejdéle 3 měsíce. Kdykoliv během této doby si můžete vybrat nového dodavatele energií a uzavřít s ním smlouvu.

 

Hlavní jistič je určen k přerušení dodávky elektřiny v případě, že dojde k přetížení, zkratu nebo poruše. Zajistí tak ochranu proti poškození připojených spotřebičů, chrání před případnými škodami na majetku či dokonce zdraví. Hlavní jistič také stanovuje, jaký maximální příkon je dané odběrné místo oprávněno odebírat. Jde o položku ve fakturaci – stálý měsíční plat za rezervovaný příkon, který vám dodavatel elektřiny účtuje.

Zjednodušeně řečeno – kapacita hlavního jističe určuje, jak velký elektrický proud můžete odebírat, respektive kolik a jak energeticky náročných zařízení můžete současně v domácnosti zapojit. V bytech a menších chatách, kde se elektřinou neohřívá voda, netopí se a nevaří, bývá většinou nejslabší a nejlevnější jistič 1×25 A. V rodinných domech a větších chalupách bývá silnější jistič s hodnotami 3×20 A. V případech, kde se elektřinou i topí, bývá jistič o velikosti 3×25 A nebo větší.

Distribuční sazba určuje, jakou částku zaplatíte za dodanou elektřinu a za jakých podmínek. Je společná pro všechny dodavatele, přičemž výše ceny a podmínky přiznání distribuční sazby reguluje rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ), který jej vydává vždy ke konci listopadu pro následující kalendářní rok.

Distribuční sazby jsou buď jednotarifní a dvoutarifní. Při jednotarifní distribuční sazbě platíte stále stejnou cenu po celý den – vysoký tarif, při dvoutarifní se cena za elektřinu liší v průběhu dne mezi vysokým tarifem a nízkým tarifem.

 

Cena elektřiny pro konečné zákazníky je podle požadavků Energetického zákona tvořena součtem dvou základních složek, neregulované a regulované.

Regulovanou část stanovuje stát prostřednictvím Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Jde o platbu za distribuci elektřiny elektrickou sítí do vašeho odběrného místa. Tvoří ji několik složek:

1) cena za distribuovanou elektřinu uvedená v Kč za MWh dodané elektrické energie – ta tvoří největší část a liší se podle odběrného místa (podle oblastí a distributorů)

2) poplatek za rezervovaný příkon tzv. paušál za jistič, kterým je pro vaše odběrné místo rezervována určitá velikost příkonu

3) příspěvek na podporované zdroje energie (POZE), který se počítá podle kapacity hlavního jističe nebo jako součin odebraného množství elektřiny a ceny Kč/MWh. Do vyúčtování se započítává vždy nižší částka z těchto výpočtů

4) poplatek za systémové služby – na provoz přenosové soustavy, rozvodných zařízení, transformačních stanic (ČEPS)

5) poplatek na činnost operátora trhu (OTE), který zajišťuje např. komunikaci mezi jednotlivými účastníky trhu, dodavateli a distributory, zajištuje formality spojené s přechodem zákazníků k jinému dodavateli atd.

6) daň z elektřiny 28,30 Kč/MWh

7) DPH 21 %

 

Neregulovanou část si určuje dodavatel sám a tvoří ji platba za silovou elektřinu, tedy platba za vlastní odebranou elektřinu v korunách za megawatthodinu, a stálý měsíční plat za služby dodavatele, jako je zákaznický servis, komunikace s úřady, administrativa a podobně. Tyto dvě položky z celého vyúčtování elektřiny je zákazník schopen výběrem svého dodavatele ovlivnit.

Produkty na dobu neurčitou
Cena je proměnlivá, dodavatel může cenovou hladinu během smluvního vztahu kdykoli upravovat změnou ceníku. Podmínkou je dle současné platné legislativy adresné informování zákazníka předem. V případě zvýšení ceny má odběratel právo smlouvu vypovědět. Pokud cena stagnuje nebo klesá, lze smlouvu vypovědět s tříměsíční výpovědní lhůtou. Výhodou ze strany zákazníka je snadná vypověditelnost smlouvy kdykoli v čase; produkt je bez závazků. V případě dlouhodobého všeobecného zvyšování cenové hladiny elektřiny nejsou tyto produkty pro zákazníka příliš atraktivní. Opačné však samozřejmě platí také. Nutné je neustálé sledování ceny.

Produkty na dobu určitou
Zákazník se zavazuje odebírat elektřinu na určitou dobu za předem stanovených podmínek.
Metoda stanovení ceny způsobuje další rozčlenění na produkty na dobu určitou:

– s fixní cenou – předem stanovená neměnná konkrétní hodnota ceny pro celé smluvní období. Výhodou je pro zákazníka jistota stabilní ceny, o kterou se po celé smluvní období nemusí starat, 

– s garancí ceny – garantovaná nižší cena o určitý počet procent oproti tarifnímu ceníku dominantního dodavatele (ve většině případů zároveň také nejdražšímu).

Pro případ porušení závazku jsou nastaveny sankce. Produkty jsou sjednávány na 1 až 3 roky a jsou v případě nepodání výpovědi automaticky prodlužovány (prolongovány).

Produkty spotové
Produkty spotové jsou uzavírány většinou na dobu neurčitou. Cena odebírané silové elektřiny je dána vzorcem, jenž vychází z ceny denního trhu elektřiny burzy, kterou si dodavatel zvolil jako základnu pro cenotvorbu. K této ceně je připočtena přirážka dodavatele a stálý měsíční poplatek. V tomto případě je pak výsledná konkrétní cena elektřiny pro zákazníka známá až při vyúčtování. Případně zákazník cenu může sledovat pro každou hodinu jeho odběru na webových stránkách dané burzy. Cena je viditelná až po uplynutí dané dodávkové hodiny. Cena elektřiny se během dne mění, podle bilance přenosové soustavy. V odběrových špičkách je dražší než například v noci. Velký vliv se objevuje ze strany obnovitelných zdrojů, zejména FVE (fotovoltaických elektráren) a větrných elektráren, u kterých není možné plánovat výrobu. V některých hodinách a dnech roku, kdy je vysoká výroba z FVE, případně ještě v kombinaci s vysokou výrobou z větru, dochází i k extrémům, kdy je elektřiny v síti tolik, že je cena dokonce záporná. Jde však jen o ojedinělé případy. Moderní domácnosti dokážou cenu elektřiny v čase dokonce i predikovat a přizpůsobovat jí spotřebu.

 

Vyúčtování za elektřinu vám přijde buď v tištěné formě do poštovní schránky, nebo elektronicky na e-mail či do aplikace dodavatele. Jaká forma to bude, si volíte ve vaší smlouvě. Standardní lhůta je 15 dnů od zjištění spotřeby. Vyúčtování má každý dodavatel trochu jiné, ale musí podle vyhlášky č. 207/2021 Sb. obsahovat:

1) částku za celkové množství dodané elektřiny a související služby za zúčtovací období

2) výši přeplatku nebo nedoplatku za zúčtovací období

3) datum splatnosti přeplatku nebo nedoplatku a způsob jeho úhrady podle smlouvy

 

Na vyúčtování dále najdete:

1) zúčtovacího období

2) celkové množství silové elektřiny dodané do odběrného místa za zúčtovací období s uvedením způsobu zjištění spotřeby (odečet, samoodečet nebo odhad spotřeby)

3) celkovou výši uhrazených záloh za zúčtovací období, pokud je povinnost hradit zálohy sjednaná ve smlouvě

4) specifikaci odběrného místa adresou a EAN kódem

5) rozpis plateb a cen za dodávku elektřiny

Na českém trhu s energiemi se pohybuje několik desítek významnějších dodavatelů elektřiny. Abyste vybrali toho pravého pro vaši domácnost, doporučujeme, abyste zvážili několik faktorů:

1) cena za silovou elektřinu

2) poplatky a smluvní podmínky

3) smluvní pokuty

4) výpovědní lhůty

5) kvalitu klientského servisu

Samotná změna dodavatele elektřiny zabere většinou jen pár minut, o většinu potřebných kroků se postará váš nový dodavatel.  K uzavření smlouvy budete potřebovat následující dokumenty:

1) vaše poslední vyúčtování za elektřinu nebo smlouvu o dodávce elektřiny s vaším stávajícím dodavatelem

2) údaje o bankovním spojení, které jsou nutné pro budoucí vyúčtování, případně spojovací číslo SIPO

Pokud si nebudete vědět rady, obraťte se na našeho poradce z Energeticko-poradenského centra poradna@teplarny.cz, který vám rád poradí.

1. Nezávazný návrh smlouvy

Naši obchodní zástupci vám na základě poptávky vytvoří nezávazný návrh smlouvy, který vám zašlou e-mailem, nebo vás budou telefonicky kontaktovat. Toto proběhne obvykle do 2 pracovních dnů. Můžete také osobně navštívit naše klientské centrum Cimburkova 2, Brno – blízko NC Královo Pole.


2. Podpis smlouvy

Pro podepsání dokumentů je možné použít dva způsoby:
a) Smluvní dokumenty je možné vytisknout, podepsat a naskenované poslat e-mailem zpátky. Pro odeslání dokumentů je možné také využít kurýra nebo poštu.
b) Smluvní dokumenty je možné po domluvě s naším obchodním zástupcem podepsat na osobní schůzce. Od května 2023 i na klientském centru Cimburkova 2, Brno.


3. Zpracování smlouvy a zahájení odběru

Obdržené smluvní dokumenty u nás zkontrolujeme, zavedeme do systému a potvrzené zasíláme v písemně podobě zpět klientům prostřednictvím pošty. V případě, že by bylo ke smlouvě potřeba ještě něco doplnit, budeme vás kontaktovat. Potvrzenou smlouvu odesíláme nejpozději do týdne od podpisu zákazníkem. Součástí potvrzené smlouvy je i uvítací dopis s informací o přibližném datu zahájení dodávky z naší strany.

Cena se utváří obchodováním na burze. Ta je místem setkávání nabídky a poptávky. Na základě tohoto střetu pak vzniká cena. Burza tedy nejenom zprostředkovává reálné obchody, ale je tzv. cenotvorná. Ceny stanovené na burze (burzovní indexy) pak bývají v praxi využívané i pro vzájemné obchody.

1. Nezávazný návrh smlouvy

Naši obchodní zástupci vám na základě poptávky vytvoří nezávazný návrh smlouvy, který vám zašlou e-mailem, nebo vás budou telefonicky kontaktovat. Toto proběhne obvykle do 2 pracovních dnů. Od května 2023 je také možné osobně navštívit naše klientské centrum Cimburkova 2, Brno – blízko NC Královo Pole.


2. Podpis smlouvy

Pro podepsání dokumentů je možné použít dva způsoby:
a) Smluvní dokumenty je možné vytisknout, podepsat a naskenované poslat e-mailem zpátky. Pro odeslání dokumentů je možné také využít kurýra nebo poštu.
b) Smluvní dokumenty je možné po domluvě s naším obchodním zástupcem podepsat na osobní schůzce. Od května 2023 i na klientském centru Cimburkova 2, Brno.


3. Zpracování smlouvy a zahájení odběru

Obdržené smluvní dokumenty u nás zkontrolujeme, zavedeme do systému a potvrzené zasíláme v písemně podobě zpět klientům prostřednictvím pošty. V případě, že by bylo ke smlouvě potřeba ještě něco doplnit, budeme vás kontaktovat. Potvrzenou smlouvu odesíláme nejpozději do týdne od podpisu zákazníkem. Součástí potvrzené smlouvy je i uvítací dopis s informací o přibližném datu zahájení dodávky z naší strany.

Copyright 2024 Teplárny Brno, a.s. Všechna práva vyhrazena

Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA
a platí na ni zásady ochrany osobních údajů a podmínky používání služby Google.